Om Somaliska förening i Nyköping

Välkommen till Somaliska Föreningen i Nyköping!

Somaliska Föreningen i Nyköping bildades som en ideell förening 1998 i Nyköping. Föreningen stöttar och skapar vuxen, barn och ungdomsverksamheter i samarbete med ideella krafter i föreningen. Somaliska Föreningen i Nyköpings arbete skall bygga på principen om alla människors lika värde och rättigheter, utan åtskillnad av något slag. I vårt arbete utgår vi från tre bärande idéer:

Demokrati

Alla människor har lika värde och samma rätt att påverka samhällets utveckling. Vi arbetar för ett demokratiskt samhälle med jämlika förutsättningar för personlig utveckling, frihet och delaktighet. Inom Somaliska Föreningen i Nyköping har alla medlemmar möjlighet att göra sin röst hörd och verksamheten utgår från medlemmarnas vilja.

Solidaritet

Människor är ömsesidigt beroende av varandra och har ett medmänskligt ansvar, såväl idag som för framtida generationer. En värld där alla får ta del av välfärd och trygghet är en förutsättning för personlig utveckling och sammanhållning. Genom vår verksamhet vill vi bygga gemenskap på jämlik grund – lokalt, nationellt och globalt.

Levande kulturarv

Nuförtiden talar man om ett ”immateriellt kulturarv”, det förfäder och farmödrar lämnat efter sig som inte går att ta på. Vårt muntliga kulturarv av sägner och historier är kanske mindre påtagligt än de materiella lämningar som kan besökas och fotograferas. Men det har traderats av människor av blod och kött. Bara det som berört lyssnarna har lämnats vidare. Därför är det ljudande kulturarvet minst lika levande som det materiella. Om vi själva för det vidare. Annars är det dödare än en ruin. Med anledning av detta vill vi aktivt arbeta att föra vidare vårt immateriella och materiella kulturarv till våra barn.